Skrevet av Silje Kaldestad

Livsstilssykdommer har blitt et globalt folkehelseproblem som står for cirka 68% dødsfall årlig (1). Av sykdommene er hjerte- og karsykdommer de som tar mest liv. For å forebygge de er en sunn livsstil med fokus på sunn mat og tilstrekkelig fysisk aktivitet nødvendig. Sjokolade, eller rettere sagt kakaobønner, kan være en del av et sunt kosthold som gir positive helseeffekter på hjerte og blodårer.

Kakaobønner er en av de rikeste kildene til magnesium og antioksidanter. Det er disse stoffene som gir sjokolade de beskyttende egenskapene på hjerterytmen og blodårenes fleksibilitet og elastisitet. En dobbeltblind randomisert studie viste at mørk sjokolade utvidet og bedret koronararterienes funksjon (2). Dette gir en positivt effekt på åreforkalkning som er den største grunnen til livsstilsrelaterte dødsfall.

Ikke alle sjokolader gir helsebringende effekter i kroppen. Hvis du vil nytte deg av det sunne fra kakaobønnen må sjokoladen være mørk, melkefri og sukkerfri. Det er fordi mørk sjokolade har trippelt så mye antioksidanter sammenlignet med melkesjokolade (3). Et høyt inntak av antioksidanter er assosiert med flere helsefremmende virkninger som blant annet mindre risiko for hjerteinfarkt (4). I tillegg bør den ikke inneholde raffinert sukker fordi det svekker arteriefunksjonen og er skadelig for helsen. Nå lurer du kanskje på om det er så viktig at den skal være melkefri. Kan man ikke bare spise litt mer av melkesjokoladen, så får man i seg like mye antioksidanter? Svaret er nei. Det er bevist at melk i sjokolade, eller i magesekken, aktivt hindrer opptaket av antioksidantene (5).

Nå som du har lest litt om hvordan kakao positivt påvirker kroppen, kan jeg fortelle deg at det også gjør deg mer glad. Det er ikke fordi det smaker godt, eller fordi du nettopp har funnet ut at det kan være sunt, men fordi det faktisk utløser et ”feel good”-signalstoff. Stoffet heter serotonin og det dannes på grunn av innholdet av den essensielle aminosyren tryptofan i kakao (6). Har man mangel på serotonin har man større risiko for å utvikle depresjon. Et annet virkestoff i kakao som også påvirker humøret er anandamid (7). Ananda er sanskrit og betyr lykke eller glede. Det kan ha en smertestillende effekt, gi økt mentalt fokus, styrke hukommelsen og gi bedre humør.

Så det jeg sier er at du kan beskytte cellene dine, få i deg stoffer som forbygger mot hjerte- og karsykdommer samtidig som du kan bli litt mer lykkelig. Kan det bli bedre nå? Ja, hvis du spiser den rå. Det vil si at den ikke er varmebehandlet over 42 grader. ”Er det så farlig da?”- tenker du kanskje. Ja, hvis du vil ha maksimal utnytte av næringstoffene. Rå sjokolade smaker nydelig og er gøy å lage. 

  1. WHO | Noncommunicable diseases. Sitert 11. mai 2016. Hentet fra: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs355/en/
  2. Flammer AJ, Hermann F, Sudano I, Spieker L, Hermann M, Cooper KA, mfl. Dark chocolate improves coronary vasomotion and reduces platelet reactivity. Circulation. 20. november 2007;116(21):2376–82.
  3. Vertuani S, Scalambra E, Vittorio T, Bino A, Malisardi G, Baldisserotto A, mfl. Evaluation of antiradical activity of different cocoa and chocolate products: relation with lipid and protein composition. J Med Food. april 2014;17(4):512–6.
  4. Rossi M, Praud D, Monzio Compagnoni M, Bellocco R, Serafini M, Parpinel M, mfl. Dietary non-enzymatic antioxidant capacity and the risk of myocardial infarction: a case-control study in Italy. Nutr Metab Cardiovasc Dis NMCD. november 2014;24(11):1246–51.
  5. Serafini M, Bugianesi R, Maiani G, Valtuena S, De Santis S, Crozier A. Plasma antioxidants from chocolate. Nature. 28. august 2003;424(6952):1013.
  6. Tryptofan. I: Store norske leksikon. Sitert 11. mai 2016. Hentet fra: http://snl.no/tryptofan
  7. Easing anxiety with anandamide . Sitert 11. mai 2016. Hentet fra: http://www.rsc.org/chemistryworld/Issues/2004/July/anandamide.asp

Kommentarer

kommentarer