En infrarød sauna har mange helsefordeler som vanlige saunaer ikke har. Varmebølgene går mye dypere som gjør at du svetter mer selv om temperaturen er lavere. Dette gjør det mulig å svette ut opptil syv ganger mer gift- og avfallsstoffer gjennom huden. IR-sauna er også populær for bedre blodsirkulasjon, styrket immunforsvar og raskere restitusjon etter trening. 

infrarød sauna

Huden er kroppens største avgiftningsorgan, og regelmessig svetting i infrarød sauna er en svært effektiv metode for å rense blodet og cellene våre.

Når giftstoffer ikke skilles ut av kroppen samler de seg opp i fettvevet og nervesystemet, og blir en vedvarende belastning.
Dette er kroppens forsvarsmekanisme for å beskytte de vitale organene.

Avgiftning med IR-sauna har mange positive virkninger på immunforsvaret, og kan også være til god hjelp ved vektreduksjon og smertelindring.
Har du problemer med å gå ned i vekt, har lite energi eller lider av en kronisk sykdom, kan akkumulering av giftstoffer være en del av problemet.

Infrarød sauna er en av de tryggeste og mest effektive metodene for å eliminere giftstoffer og forbedre din generelle helse.

Ved regelmessig bruk av infrarød sauna kan vi motvirke belastningen fra giftstoffer i luften, vannet og maten vi spiser, og dermed forebygge mot livsstilssykdommer.

Temperaturøkningen senker blodtrykket og øker blodsirkulasjonen i hele kroppen.

“En grads øking av kroppstemperaturen gir 40% styrket immunforsvar.”

 – Nobuhiro Yoshimizu M.D. Ph. D.

Infrarød sauna er essensielt i kalde strøk

Her i de nordlige strøk har vi lenge hatt tradisjoner med svettehytter. Før saunaovnene kom brukte man varme steiner oppvarmet på bålet, som avgir dyptgående infrarød varme med en rekke helseeffekter. Til sammenligning avgir vanlige “moderne” sauna-ovner bare høyfrekvente varmebølger som ikke trenger dypere enn de øverste hudlagene.

infrarød sauna 2

Infrarød sauna kan varme opp kroppens kjerne og øke forbrenningen så giftstoffer kan elimineres.

Den økte kroppstemperaturen simulerer immunforsvarets egen feberrespons, og har mange immunstyrkende fordeler.

En time i infrarød sauna øker forbrenningen med opptil 300 kalorier, som tilsvarer en god treningsøkt.

Svetting er en helt nødvendig avgiftningsfunksjon, men de fleste svetter altfor lite, særlig i kalde strøk som Norge.

Før, under og etter bruk av IR-sauna er det viktig å drikke rikelig med vann for å kompensere for væsketapet gjennom all svettingen.

Hør Dr. Mercola intervjue Hippocrates-direktør Brian Clement om viktigheten av detox og fordelene ved infrarød sauna.

Les mer om forskning på fordelene ved infrarød varme.


Kommentarer

kommentarer