Faste blir stadig mer populært, og flere og flere får øynene opp for de uante helsegevinstene ved å gi kroppen fullstendig hvile.

Selv om vi har brukt faste som fornyelse siden tidenes morgen, har nå også moderne vitenskap begynt å oppdage fastens fordeler.

Helt siden tidenes morgen har mennesker og dyr fastet for å overvinne sykdom, forbedre helsen og styrke kropp og sinn.

Vi finner faste anbefalt blant alle kulturer, religioner og folkeslag i hele verden. I det gamle Egypt, Hellas og India ble faste regelmessig praktisert av leger, filosofer og prester.

Greske historikere påpekte at egypterene var det sunneste folkeslaget siden de fastet i tre dager hver måned, og mente at alle sykdommer kom gjennom mat.

Pythagoras, den kjente greske filosofen og matematikeren fastet jevnlig i 40 dager på vann og krevde det samme av alle sine disipler og følgere.
Han mente at uten å ha fastet hadde man ikke forutsetninger for å forstå hans lære. Mental klarhet er en av hovedfordelene ved å faste.

Platon delte medisinen inn i «ekte», som virkelig gir helse, og «falsk», som bare gir illusjonen av helse.
Ekte medisin inkluderte sol, luft, kosthold og faste.

Den greske legen Hippocrates var en entusiastisk tilhenger av faste og moderasjon i matveien.
Han skrev at overspising også vil mate sykdommen, og at faste ofte var den mest nyttige metoden for å hjelpe kroppen til å bli frisk.

1. Øk forbrenningen

Regelmessig faste gir fordøyelsessystemet en pause, og bidrar til en mer effektiv og fullstendig forbrenning.

Faste kan virke regulerende på fordøyelsen og forbedre næringsopptaket i cellene.

En raskere forbrenning vil potensielt kunne forlenge livet, siden aldring assosieres med redusert forbrenning.

2. Vekk stamceller til live

Forskere sier at faste skrur på en regenerasjons-bryter som gjør at stamceller kan omdannes til nye immunceller og dermed regenerere hele immunforsvaret.

Faste kan dermed regnes som en form for gratis immunterapi.

Forskning har vist at bare en 3-dagers faste kan gjenopprette hele immunsystemet, selv for eldre mennesker.

3. Bremse aldring og kreftrisiko

Studier viser at faste reduserer enzymet PKA, som knyttes til aldring, og IGF-1, som kan øke kreftrisiko og tumorvekst.

Hormonet IGF-1, også kjent som insulinlignende vekstfaktor, er nødvendig for normal vekst blant barn, men studier av menn og kvinner over 40 år tyder på at det også bidra til tumorvekst.

Disse studiene ble gjort blant annet ved Harvard School of Public Health.

4. Vektreduksjon og økt avgiftning.

Faste kan være en trygg og effektiv måte å gå ned i vekt på.

Bare å redusere spisevinduet til mellom 12 og 18 kan redusere fettprosenten betydelig.

Mange proffatleter bruker denne type faste for å komme i matchform.

5. Balansert blodsukker

Ved faste øker cellenes følsomhet for insulin, noe som gir et mer stabilt blodsukker og redusert inflammasjonsnivå.

Ved stabilt blodsukker er vi mer motstandsdyktige mot stress, sykdom og humørsvingninger.

Kommentarer

kommentarer