Bare små mengder ferske brokkolispirer gir like stor helsegevinst som større mengder fullvokste grønnsaker, ifølge forskere ved Johns Hopkins Universitetet. Bare 5 gram spirer inneholder like mye glukorafanin som 150 gram fullvokst brokkoli. Dette stoffet er forstadiet til sulforafan, vist i studier å øke enzymene som beskytter mot skade fra kreftfremkallende stoffer.

brokkolispirer

Brokkolispirer har blitt vist å mobilisere kroppens egen kreftforsvar og dermed redusere kreftrisikoen.

Forskerene regnet ut at man måtte spise ca 1 kilo vanlig brokkoli i uken for å redusere risikoen for tarmkreft med ca 50%.
Denne mengden kan variere veldig, avhengig av hvor brokkolien kommer fra, i tillegg til andre, ofte ukjente, forhold.

Ferske brokkolispirer derimot, har langt høyere nivåer av de immunstyrkende næringsstoffene. Her kan man spise fra 10 til 100 ganger mindre, og likevel få samme beskyttende effekt. Tre dager gamle brokkolispirer har også mer forutsigbare nivåer, siden de kreftbeskyttende stoffene finnes i frøet i utgangspunktet, og blir dermed ikke fortynnet eller påvirket av jordsmonn.

Studier har også vist at sulforafan virker normaliserende på DNA-metyleringen, som er helt avgjørende for regulering av genuttrykk og normal cellefunksjon.
Normal DNA-metylering hemmer uttrykket for sykdomsrelaterte gener. Unormal DNA-metylering derimot, spiller en avgjørende rolle for utviklingen av nesten alle krefttyper.

Sulforafan aktiverer over 200 ulike gener som styrker immunforsvaret, og det skal ikke store mengdene til. Bare en håndfull spirer i uken gir bemerkelsesverdige resultater.

Et ekstrakt fra brokkolispirer ble funnet å beskytte huden mot ultrafiolette stråleskader, og dermed mot hudkreft.

Brokkolispirer kan også øke kroppens produksjon av glutation. Glutation er en super-antioksidant som beskytter og avgifter alle cellene i kroppen. Glutation er også ansvarlig for å holde vitamin C & E i sine aktive former. Glutation er som cellenes sikkerhetsvakt som avvæpner skadelige stoffer før de kan gjøre skade på DNA’et.

brokkolispirer øker glutation

Spirer er en av de rikeste matkildene til glutation-økende næringsstoffer, og daglig inntak av brokkolispirer er en av de beste tingene du kan gjøre for å øke glutationnivået og redusere oksidativt stress.

Brokkolispirer gir bedre tarmmiljø

Et enzym fra brokkolispirer hemmer veksten av bakterien Helicobakter pylori, som er assosiert med dysbiose, tarmsykdommer og økt risiko for tarmkreft.

Tarmen beskyttes dermed mot oksidativ skade, og tarmfloraen holdes i sunn balanse.

Å beholde en sunn tarmflora er essensielt for hormonbalanse og et sunt immunforsvar som er nødvendig for å redusere betennelse og kreftrisiko.

brokkolispirer for tarmhelse

Brokkolispirer dyrkes av Hoppestad gård, og fås kjøpt på blant annet Meny, Coop eller andre dagligvarebutikker som en del av Bama’s sortiment.
Spør betjeningen om din nærbutikk kan ta inn spirene. I Oslo fås større 250 grams pakker på Økohjertet, Røtter og Helios.
Hoppestad gård tilbyr også ukentlig hjemmelevering av spirer i Oslo og mellom Oslo og Skien.

Brokkolispirer


Nettkurs

Dato Kurs Sted Pris
26. apr. Mat som medisin Zoom (online) kr. 350

Klikk på kurset for påmelding og mer informasjon.


Kommentarer

kommentarer