Stadig mer forskning viser sammenheng mellom “lekk tarm” og fedme, type 2 diabetes, stoffskifteproblemer og dårlig fordøyelse. Tarmveggen er normalt en veldig “streng dørvakt” som bare slipper næringsstoffer inn i blodet. Ved lekk tarm slippes stoffer og toksiner inn i blodet som ikke skal være der. Dette gjør at leveren må jobbe overtid for å holde blodet rent, og en sliten lever har ikke energi til å forbrenne overflødig fett.

Tarmen har små hårlignende armer langs veggen som hjelper maten å passere, støtter fordøyelsen og hjelper næringsstoffer å komme fra tarmen og inn i blodet så de kan brukes av cellene i kroppen. Dessverre kan maten du spiser, inkludert mange matvarer merket som “sunne”, for mye stress, søvnmangel og for mye alkohol skade dette følsomme systemet.

Når tarmveggen ikke er intakt slippes giftstoffer inn i blodet, som kan medføre vektøkning, problemer med å gå ned i vekt, leddsmerter, forstoppelse, hudaldring, energimangel, hormonproblemer, etc.

Hvete forstyrrer blodsukkerbalansen, øker aldring, vekt og diabetesrisiko.

En av de største årsakene til prematur aldring er stoffer kalt Advanced Glycation End Products (AGEs). Disse stoffene skader organene, leddene og huden din over tid.

Høye blodsukkernivåer er blant de viktigste faktorene som gir økt produksjon av AGEs i kroppen. Dette er grunnen til at diabetikere ofte ser eldre ut enn de egentlig er. Men dette gjelder ikke bare diabetikere.

AGEs har blitt vist å øke risikoen for Alzheimers og andre nevrodegenerative sykdommer.

Et ofte ukjent faktum er at hvete inneholder en veldig uvanlig karbohydrat kalt Amylopektin-A, som har blitt funnet å øke blodsukkeret ditt MER enn rent hvitt sukker. Dette betyr at Amylopektin-A har en glykemisk indeks over 100.

Amylopektin-A (fra hvete) øker faktisk blodsukkeret mer enn nesten alle andre karbohydrater vi kjenner til på jorden, basert på blodsukker respons testing dokumentert i vitenskapelige studier.

Forsøk viser at amylopektin skaper insulin resistens etter bare 12 uker. Insulin resistens er forstadiet til diabetes type 2.

Gluten og andre tarmskadelige stoffer

Gluten er et hett tema som er mye omdiskutert for tiden, men folk flest er ikke klar over at gluten utgjør noen helserisiko for andre enn de som har påvist cøliaki. Sannheten er at selv om du ikke er offisielt glutenintolerant eller glutensensitiv finnes det hundrevis av publiserte studier som indikerer at gluten kan skape betennelse i tarmen og øke gjennomtrengeligheten i tarmveggen, noe som kan lede til en tilstand som kalles lekk tarm, i tillegg til andre fordøyelsesplager og autoimmune problemer.

Forskere tror at gluten skaper disse fordøyelsesproblemene på grunn av overdrevet hybridisering av hvete gjennom de siste 50 årene, som har skapt nye modifiserte glutenmolekyler som er fremmede for det menneskelige fordøyelsessystemet sammenlignet med den gamle hveten som mennesker spiste i flere tusen år.


Antinæringsstoffer og mineralblokkere i hvete

Den tredje årsaken til at hvete er helseskadelig er såkalte antinæringsstoffer, som forekommer naturlig i hvete, men skaper problemer for mennesker som spiser for mye av dem. En av disse antinæringsstoffene heter fytater, som blokkerer absorbsjonen av mineraler som sink, jern, mangan og kalsium om du spiser hvete for ofte.

Siden de fleste spiser hvete til nesten hvert eneste måltid kan dette skape en mineralmangel i kroppen over tid som medfører helseproblemer. Hvete har også andre mineralblokkere og antinæringsstoffer enn fytater. Lektiner er et annet stoff i hvete som kan skape irritasjon og inflammasjon i tarmen.



Nettkurs

Dato Kurs Sted Pris
29. nov. Stoffskiftet Zoom (online) kr. 350

Klikk på kurset for påmelding og mer informasjon.

Kommentarer

kommentarer